Det där med legot...
... kanske jag skulle utveckla lite. Visst är det så att vissa moment i fabriken påminner lite om att bygga med lego, men det är bara en mycket liten del av verksamheten. På min avdelning,t ex, tvättar, avlackar och lackar vi kort. :P
Vår övning gick ut på att vi skulle simulera en fabrik och göra moment som rent principiellt påminde om de som finns längs produkternas väg genom fabriken: från beställning till leverans av färdig produkt. Tanken var att de största källorna till tids- och pengaförluster skulle åskådliggöras och att vi skulle fundera ut hur man kunde få bukt med dem.
Vi var fjorton vanliga jobbare som deltog, fördelade på två team. Dessutom deltog två chefer, som spelade rollen som kund till varsitt produktionslag. Vi fick varsin station från början till slut enligt följande:
1: planering
2: komponentpressning
3: manuellt montage
4: värmebehandling
5: kvalitetskontroll
6: lager och leverans
Vid sidan av dessa sex stationer, fick en sjunde person agera truckförare och springa runt med produkterna i skålar mellan de olika stationerna. Man fick ropa "truck" och då kom han och hämtade det man ville skicka vidare. :)
Vi producerade tre typer av "produkter", nämligen legogrunkor som bestod av en stor legokloss i botten och fyra småbitar som klämdes fast ovanpå den stora. Bottenbitarna var antingen röda, gula eller blå och produkterna fick följaktligen namnen "produkt röd", "produkt gul" och "produkt blå". :P
Produktionen gick till ungefär såhär:
1: Planeraren i början gjorde en produktionsplan och bestämde hur många produkter som skulle göras - och i vilken ordning. Ex: 3 röda-1 blå-1 gul - 3 röda - 1 blå - 1 gul o s v...
2: Pressaren fick en stor bottenkloss åt gången, pressade dit en liten legobit ovanpå och skickade vidare. Vid byte av färg på bottenplattan var pressaren tvungen att vänta 30 sekunder (tidtagarur!), för att simulera omställning av pressmaskinen. :)
3: Montören fick den pressade produkten, satte dit de kvarvarande bitarna och skickade till värmebehandlingen.
4: Jag var ugnförare. På mitt bord fanns ett papper som skulle föreställa "ugnen" och där stoppade jag in produkter och väntade en minut (stoppur!) medan ugnen gick. Jag fick lägga max åtta legogrunkor (produkter) på pappret (i ugnen) och hade dessutom att ta hänsyn till att gula och blå legobitar fick "köras" ihop, medan röda måste köras för sig. Varje gång en minut hade gått, skickade jag de färdiga produkterna till kvalitetskontrollen - och stoppade snabbt som attan in nya i ugnen och tryckte igång stoppuret. :)
5: Kvalitetskontrollen kollade så att bitarna satt rätt och skickade vidare till lagret.
6: Lagret låg bredvid kunden, som hade en blandad kortlek med kort där det stod "röd", "blå" eller "gul". Var 15:e sekund drog kunden/chefen en lapp och gav till personen som spelade lager. Om det fanns en enhet med rätt färg i lagret, levererades den till kund samtidigt som lappen lades i rutan märkt "i tid". Fanns den däremot inte i lager, hamnade lappen i rutan "försenad leverans".
Varje spelomgång tog ungefär 10-15 minuter. Efteråt räknade vi antalet legogrunkor som levererats i tid, antalet som varit sena och antalet som visat sig vara felaktiga i kvalitetskontrollen. Kunden fick också säga hur nöjd den var (0-100 %) och vi som jobbade fick också säga hur nöjda vi varit med vår arbetssituation (0-100 %). Siffrorna fördes in i ett förprogrammerat datordokument av vår coach ( killen som låg bakom övningen) och det ploppade då ut diverse siffror och grafer, bland annat på om vi gått med vinst eller förlust. :)
Första rundan var förstås åt skogen, men det var väl tanken eftersom vi då fick jobba med givna förutsättningar (konstig leveransplan, dåliga maskiner och konstig "fabrikslayout"). Vi levererade bara 20% i tid, gick med förlust, trivdes dåligt med arbetsförhållandena (stressigt och rörigt) och hade en ledsen kund i slutändan. :D
Efter varje omgång hade vi förbättringsmöten där vi diskuterade resultatet och dess orsaker. Inför varje ny omgång fick vi göra två förändringar för att förbättra vår lilla produktionslina. Så länge vi gick med förlust fick vi dock inte göra någon ändring som hade kostat pengar om det hade varit på riktigt. Inför sista gången fick vi dock önska oss vad vi ville. :)
Vi rumlade om ganska ordentligt och den tredje omgången gick vi med en liten "vinst". Den fjärde gången levererade vi rent av 100 % av legot i tid. :D Den femte och sista gången levererade vi kanske bara 95% av legot i tid, men gjorde den största vinsten. :P Kunden blev nöjdare och nöjdare för varje gång. :P
Övningen var ganska rolig och intressant. Det var ju lek, men det var ganska lätt att se vilka problem och frågeställningar som hade motsvarigheter i vårt dagliga arbete. Hela det här legoäventyret är del i ett stort förbättringsarbete som pågår och det händer en hel del på andra håll - saker som jag inte borde skriva om här, där fel ögon kan läsa.
Nåja, det var kul att sköta ugnen i alla fall. :) Sista gångerna hade vi investerat i en ny ugn, med fyra parallella banor som rymde två legobitar var. Det innebar att jag fick sitta och jonglera med fyra stoppur samtidigt, vilket var en smula spännande.. :P
Vår övning gick ut på att vi skulle simulera en fabrik och göra moment som rent principiellt påminde om de som finns längs produkternas väg genom fabriken: från beställning till leverans av färdig produkt. Tanken var att de största källorna till tids- och pengaförluster skulle åskådliggöras och att vi skulle fundera ut hur man kunde få bukt med dem.
Vi var fjorton vanliga jobbare som deltog, fördelade på två team. Dessutom deltog två chefer, som spelade rollen som kund till varsitt produktionslag. Vi fick varsin station från början till slut enligt följande:
1: planering
2: komponentpressning
3: manuellt montage
4: värmebehandling
5: kvalitetskontroll
6: lager och leverans
Vid sidan av dessa sex stationer, fick en sjunde person agera truckförare och springa runt med produkterna i skålar mellan de olika stationerna. Man fick ropa "truck" och då kom han och hämtade det man ville skicka vidare. :)
Vi producerade tre typer av "produkter", nämligen legogrunkor som bestod av en stor legokloss i botten och fyra småbitar som klämdes fast ovanpå den stora. Bottenbitarna var antingen röda, gula eller blå och produkterna fick följaktligen namnen "produkt röd", "produkt gul" och "produkt blå". :P
Produktionen gick till ungefär såhär:
1: Planeraren i början gjorde en produktionsplan och bestämde hur många produkter som skulle göras - och i vilken ordning. Ex: 3 röda-1 blå-1 gul - 3 röda - 1 blå - 1 gul o s v...
2: Pressaren fick en stor bottenkloss åt gången, pressade dit en liten legobit ovanpå och skickade vidare. Vid byte av färg på bottenplattan var pressaren tvungen att vänta 30 sekunder (tidtagarur!), för att simulera omställning av pressmaskinen. :)
3: Montören fick den pressade produkten, satte dit de kvarvarande bitarna och skickade till värmebehandlingen.
4: Jag var ugnförare. På mitt bord fanns ett papper som skulle föreställa "ugnen" och där stoppade jag in produkter och väntade en minut (stoppur!) medan ugnen gick. Jag fick lägga max åtta legogrunkor (produkter) på pappret (i ugnen) och hade dessutom att ta hänsyn till att gula och blå legobitar fick "köras" ihop, medan röda måste köras för sig. Varje gång en minut hade gått, skickade jag de färdiga produkterna till kvalitetskontrollen - och stoppade snabbt som attan in nya i ugnen och tryckte igång stoppuret. :)
5: Kvalitetskontrollen kollade så att bitarna satt rätt och skickade vidare till lagret.
6: Lagret låg bredvid kunden, som hade en blandad kortlek med kort där det stod "röd", "blå" eller "gul". Var 15:e sekund drog kunden/chefen en lapp och gav till personen som spelade lager. Om det fanns en enhet med rätt färg i lagret, levererades den till kund samtidigt som lappen lades i rutan märkt "i tid". Fanns den däremot inte i lager, hamnade lappen i rutan "försenad leverans".
Varje spelomgång tog ungefär 10-15 minuter. Efteråt räknade vi antalet legogrunkor som levererats i tid, antalet som varit sena och antalet som visat sig vara felaktiga i kvalitetskontrollen. Kunden fick också säga hur nöjd den var (0-100 %) och vi som jobbade fick också säga hur nöjda vi varit med vår arbetssituation (0-100 %). Siffrorna fördes in i ett förprogrammerat datordokument av vår coach ( killen som låg bakom övningen) och det ploppade då ut diverse siffror och grafer, bland annat på om vi gått med vinst eller förlust. :)
Första rundan var förstås åt skogen, men det var väl tanken eftersom vi då fick jobba med givna förutsättningar (konstig leveransplan, dåliga maskiner och konstig "fabrikslayout"). Vi levererade bara 20% i tid, gick med förlust, trivdes dåligt med arbetsförhållandena (stressigt och rörigt) och hade en ledsen kund i slutändan. :D
Efter varje omgång hade vi förbättringsmöten där vi diskuterade resultatet och dess orsaker. Inför varje ny omgång fick vi göra två förändringar för att förbättra vår lilla produktionslina. Så länge vi gick med förlust fick vi dock inte göra någon ändring som hade kostat pengar om det hade varit på riktigt. Inför sista gången fick vi dock önska oss vad vi ville. :)
Vi rumlade om ganska ordentligt och den tredje omgången gick vi med en liten "vinst". Den fjärde gången levererade vi rent av 100 % av legot i tid. :D Den femte och sista gången levererade vi kanske bara 95% av legot i tid, men gjorde den största vinsten. :P Kunden blev nöjdare och nöjdare för varje gång. :P
Övningen var ganska rolig och intressant. Det var ju lek, men det var ganska lätt att se vilka problem och frågeställningar som hade motsvarigheter i vårt dagliga arbete. Hela det här legoäventyret är del i ett stort förbättringsarbete som pågår och det händer en hel del på andra håll - saker som jag inte borde skriva om här, där fel ögon kan läsa.
Nåja, det var kul att sköta ugnen i alla fall. :) Sista gångerna hade vi investerat i en ny ugn, med fyra parallella banor som rymde två legobitar var. Det innebar att jag fick sitta och jonglera med fyra stoppur samtidigt, vilket var en smula spännande.. :P
Kommentarer
Postat av: C
Spännande! Ska ni leka fler gånger? :D
Postat av: S
Nä, inte vi... Men de andra på min avdelning ska leka. Tanken är att alla på jobbet ska få vara med och leka en gång. :D
Trackback