Borta
Hehe, ibland blir man förvånad!
Jag hade inget särskilt att göra, så jag satte mig med inbetalningslapparna och fifflade ihop ett kuvert med räkningarna som skulle betalas. Sedan gick jag iväg mot den vanliga brevlådan, nere vid 55:ans livs. När jag kom ner dit, var brevlådan borta! Jag blev häpen, men sen kom jag ihåg att Siv på jobbet pratat om att Posten just skulle ta bort vissa brevlådor för att spara pengar. Så var det tydligen här och det var bara att bita ihop och gå iväg till ICA Haga. Som tur var fanns den lådan kvar och jag lyckades posta mitt kuvert.
Jag gillar annars inte riktigt den här trenden att man skär ner på service. Det sker lite här och var i samhället och går ofta ut på att företag minimerar kontakten med sina kunder - vanligtvis genom att människor ersätts av automater eller datorskärmar. I flera mataffärer har man kassor med självscanning: man går fram och knappar på en skärm och håller upp sina varor så att streckkoden kan läsas av. Det är väl tänkt att göra så att affären kan rationalisera bort en kassörska eller två, men ofta står någon i personalen och hjälper kunderna vid dessa kassor och då kan man ju tycka att vinsten uteblir? Jag kanske börjar bli gammal, men jag tycker att det är trevligt att möta levande människor när jag ska handla eller uträtta ärenden. För pensionärer, som inte är vana vid datorer och dylika manicker, måste utvecklingen vara oroande.. :)
Jag hade inget särskilt att göra, så jag satte mig med inbetalningslapparna och fifflade ihop ett kuvert med räkningarna som skulle betalas. Sedan gick jag iväg mot den vanliga brevlådan, nere vid 55:ans livs. När jag kom ner dit, var brevlådan borta! Jag blev häpen, men sen kom jag ihåg att Siv på jobbet pratat om att Posten just skulle ta bort vissa brevlådor för att spara pengar. Så var det tydligen här och det var bara att bita ihop och gå iväg till ICA Haga. Som tur var fanns den lådan kvar och jag lyckades posta mitt kuvert.
Jag gillar annars inte riktigt den här trenden att man skär ner på service. Det sker lite här och var i samhället och går ofta ut på att företag minimerar kontakten med sina kunder - vanligtvis genom att människor ersätts av automater eller datorskärmar. I flera mataffärer har man kassor med självscanning: man går fram och knappar på en skärm och håller upp sina varor så att streckkoden kan läsas av. Det är väl tänkt att göra så att affären kan rationalisera bort en kassörska eller två, men ofta står någon i personalen och hjälper kunderna vid dessa kassor och då kan man ju tycka att vinsten uteblir? Jag kanske börjar bli gammal, men jag tycker att det är trevligt att möta levande människor när jag ska handla eller uträtta ärenden. För pensionärer, som inte är vana vid datorer och dylika manicker, måste utvecklingen vara oroande.. :)
Kommentarer
Trackback